«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

نگاهی به تاریخچه تیپ ۱۵۵ و لشکر ۵۵ ویژه شهدا | اولین سازمان رزم منظم ویژه کردستان

  • کد خبر: ۴۳۸۸۱
  • ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
نگاهی به تاریخچه تیپ ۱۵۵ و لشکر ۵۵ ویژه شهدا | اولین سازمان رزم منظم ویژه کردستان
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن سال ۱۳۵۷، استکبار جهانی که منافع خود را درمعرض تهدید این نهال نوخاسته و امید الهام‌بخش مستضعفان جهان می‌دید، دست به کار شد تا با تجزیه ایران، هم دردسر نظام نوپای جمهوری اسلامی را از سر راه بردارد و هم مناسبات استکباری خود را استمرار بخشد.
سیدمجید ایافت | شهرآرانیوز؛ پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن سال ۱۳۵۷، استکبار جهانی که منافع خود را درمعرض تهدید این نهال نوخاسته و امید الهام‌بخش مستضعفان جهان می‌دید، دست به کار شد تا با تجزیه ایران، هم دردسر نظام نوپای جمهوری اسلامی را از سر راه بردارد و هم مناسبات استکباری خود را استمرار بخشد. نمونه بارز چنین نقشه شومی، در گستره مناطق کردنشین ایران اتفاق افتاد که شامل استان کردستان و بخش‌های عمده از استان‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه می‌شد. در سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ مناطق یادشده، صحنه مقابله انقلابیون و گروهک‌های شرقی و غربی آلت دست استکبار بود که قارچ‌گونه در هر گوشه‌ای سر برآورده بودند.
 
 

بنیان‌گذاری گردان شهیدمظلوم دکتر بهشتی (گردان شهدا)

به ابتکار شهید محمد بروجردی، فرمانده سپاه منطقه ۷ غرب کشور، و شهیدناصر کاظمی، فرمانده سپاه کردستان، بوکان، آخرین شهری که همچنان در اشغال ضدانقلاب باقی مانده بود، به‌عنوان هدف اولیه آزادسازی و پاک‌سازی‌های گسترده کردستان انتخاب شد. مهرماه سال ۱۳۶۰، با جمع‌وجورکردن نیرو‌های پاسدار انقلاب از شهر‌های مختلف مناطق کردنشین ازجمله گروهان ضربت شهر سقز به فرماندهی جانباز شهید چنگیز عبدی‌فرد و شهیدمحمود کاوه و اضافه‌شدن رزمندگانی که با همین هدف آماده شده بودند و فرماندهانی مانند شهیدمحمدعلی گنجی‌زاده و شهیدعلی قمی، اولین سازمان رزم منظم ویژه کردستان، در حد یک گردان (گردان شهدا) به نام و یادبود شهید مظلوم، دکتر بهشتی، تشکیل شد.

فرماندهان مذکور که یکی بعد از دیگری، سکان هدایت این یگان را عهده‌ار شدند، با توجه‌به تجربه موفق آزادسازی بوکان، رسما گردان شهیدمظلوم دکتر بهشتی، معروف به گردان شهدا، را ایجاد و عملیات آزادسازی جاده بانه به سردشت را در پاییز ۱۳۶۰ آغاز کردند و توانستند در فروردین سال ۱۳۶۱ جاده مذکور را آزاد و برای اولین‌بار، شهر سردشت را از راه زمینی به پیکره مام وطن متصل کنند.


بنیان‌گذاری تیپ ۱۵۵ ویژه شهدا

اهداف بزرگ‌تر و پاک‌سازی کامل کردستان و حل مسئله نظامی آن با تلاش و پیگیری بنیان‌گذاران گردان شهدا و تجارب موفق و پیروزی‌های شگفت‌انگیز این یگان کوچک و نوپا، منجر به پذیرش فرماندهان عالی جنگ، درزمینه تاسیس یک تیپ ویژه پیاده کوهستان مختص این اهداف شد. بدین‌ترتیب با استفاده از گردان شهدا به‌عنوان اسکلت اصلی و اضافه‌شدن رزمندگان باتجربه کردستان به‌عنوان فرماندهان و مسئولان، «تیپ موقت پیاده کوهستان ۱۵۵ ویژه شهدا» در خرداد سال ۱۳۶۱ شکل گرفت.


گسترش سازمان یگان از تیپ ۱۵۵ به لشکر ۵۵ ویژه شهدا

پس از موفقیت تیپ شهدا در شکستن کمر ضدانقلاب در کردستان، در پایان سال ۶۳ تیپ ویژه شهدا، قبل از عملیات بدر و برای شرکت در این عملیات، به لشکر ۵۵ گسترش پیدا کرد و کد آن از تیپ ۱۵۵ به لشکر ۵۵ تبدیل شد.


تغییر نام لشکر ۵۵ ویژه شهدا به لشکر ۳ ویژه شهدا

لشکر ۵۵ ویژه شهدا به فرماندهی سردار شهید محمود کاوه تا سال ۶۵ در اکثر عملیات‌های برون‌مرزی، صفحات غرورآفرینی به مثنوی دفاع مقدس ملت ایران افزود و پس از شهادت ایشان در عملیات کربلای ۲، با هدایت فرمانده فقید لشکر ۵۵ ویژه شهدا، سردار قدرت‌ا... منصوری، تا پایان دفاع مقدس، دوشادوش رزمندگان اسلام، به‌عنوان یگانی کارآمد به پاسداری از انقلاب اسلامی پرداخت و حتی بعد از پذیرش قطعنامه نیز در منطقه شمال غرب، در عملیات‌های علیه ضدانقلاب و پدافند مناطق مرزی حساس مأموریت‌هایش را ادامه داد. در پایان سال ۶۹ این یگان به لشکر ۳ ویژه شهدا تغییر نام داد و در مهر سال ۷۰ لشکر ۳ ویژه شهدا از مناطق غرب و شمال غرب کشور به خراسان برگشت و به‌عنوان تیپ یکم ویژه شهدا- لشکر ۵ نصر خراسان، به ماموریت‌های خود ادامه داد.

محمد بروجردی
فرمانده شهید سپاه در غرب کشور و بنیان‌گذار تیپ ویژه شهدا
۱/۳/۶۲

ناصر کاظمی
فرمانده شهید تیپ ویژه شهدا
۶/۶/۶۱
در عملیات پاک‌سازی جاده پیرانشهر سردشت

محمدعلی گنجی‌زاده زواره
فرمانده شهید تیپ ویژه شهدا
۲۹/۶/۶۱
در عملیات پاک‌سازی جاده پیرانشهر سردشت

علی قمی کردی
فرمانده شهید تیپ ویژه شهدا
۱۲/۴/۶۴
در کردستان

محمود کاوه
فرمانده شهید لشکر ویژه شهدا
۱۱/۶/۶۵
در عملیات کربلای ۲
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->